Forretningsbetingelser
03.10.2025
Generelle oplysninger
SolarImpact A/S
CVR: 44234610
Nyborggade 9
2100 København
(“SolarImpact”)
Telefon: 70 160 100
E-mail: info@solarimpact.dk
Ved accept af tilbud fra SolarImpact eller indgåelse af anden aftale accepterer Køber nærværende forretningsbetingelser (”Forretningsbetingelserne”), som udgør en integreret del af aftalen mellem Køber og SolarImpact.
Forretningsbetingelserne fastlægger ansvarsforholdet mellem Køber og SolarImpact og gælder, medmindre andet er skriftligt aftalt.
Betingelserne kan ikke fraviges uden skriftlig accept fra SolarImpact.
1 AFTALEGRUNDLAG
1.1 I tilfælde af uoverensstemmelser mellem aftalen mellem Køber og SolarImpact og Forretningsbetingelserne, skal aftalen have forrang.
1.2 Forretningsbetingelserne finder anvendelse for både erhvervskøb og forbrugerkøb.
1.3 Forretningsbetingelserne gælder for samtlige SolarImpacts ydelser, der leveres til Køber, herunder rådgivning, salg og installation af solcelleanlæg med tilhørende produkter samt øvrige ydelser leveret af SolarImpact til Køber. AB18 og/eller ABR18 finder ikke anvendelse på SolarImpacts ydelser, rådgivning m.v.
1.4 I forbindelse med SolarImpacts levering af ydelser til Køber, herunder særligt salg og installation af solcelleanlæg, er det en forudsætning for SolarImpact, at de bygninger m.v., hvorpå solcelleanlægget installeres, til enhver tid er dimensioneret og opført i henhold til samtlige gældende love, regler, regulativer, normer og anvisninger på opførelsestidspunktet. Køber er ansvarlig herfor, herunder ansvarlig for at informere SolarImpact, hvis Køber har kendskab til afvigelser fra denne forudsætning.
1.5 Det er en forudsætning for installation af solcelleanlæg, at bygningen er egnet til formålet og kan bære de nødvendige komponenter. Køber er ansvarlig for at sikre dette, herunder at bygningen er opført i overensstemmelse med gældende regler og normer. Efter ønske kan SolarImpact bistå med statiske beregninger via rådgivende ingeniør. SolarImpact påtager sig ikke ansvar for skader på bygningen, som måtte opstå som følge af selve belastningen fra solcelleanlægget.
2 ANSVARSBEGRÆNSNING
2.1 Skader
SolarImpact leverer og installerer med fokus på kvalitet og sikkerhed. Der kan dog være forhold, som ligger uden for vores kontrol, og som vi ikke kan påtage os ansvar for. Det gælder eksempelvis:
• Bygningens indhold af asbest eller andre miljøskadelige materialer.
• Forhold relateret til forurening eller andre miljøskader.
• Ændringer, der efterfølgende foretages af anlægget eller installationerne, fx el-installationer, netværk eller andre tekniske ændringer, som kan påvirke anlæggets funktion.
SolarImpact kan heller ikke påtage sig ansvar for skader på bygningens konstruktion, der måtte opstå som følge af belastningen fra solcelleanlægget.
Hvis der mod forventning skulle opstå et ansvar, er dette beløbsmæssigt begrænset til højst 10 gange det beløb, som SolarImpact har faktureret Køber for den pågældende ordre, og maksimalt 10.000.000 kr. pr. forsikringsår på tværs af alle projekter. Hvis både Køber og SolarImpact har medansvar, fordeles ansvaret i forhold til skyldgraden.
2.2 Forsinkelse
Vi tilstræber altid at levere til den aftalte tid. Skulle der alligevel opstå forsinkelser, vil vi straks informere Køber og finde en ny plan. SolarImpact kan dog ikke dække driftstab, indtjeningstab eller andre indirekte tab som følge af forsinkelse.
2.3 Produktansvar
SolarImpact er ansvarlig for produktansvar i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler. Vores ansvar dækker dog ikke driftstab, avancetab eller andre indirekte tab.
2.4 Andet ansvar
For at sikre solcelleanlæggets optimale drift er det vigtigt, at nødvendigt netværksudstyr, software og installationer holdes opdateret og kompatible. Ændringer i netværk, kabelføring eller software, som sker efter installationen, kan påvirke anlæggets funktion, og SolarImpact kan ikke påtage sig ansvar herfor.
SolarImpact baserer sin levering på de oplysninger, som vi modtager fra Køber. Derfor er det vigtigt, at de informationer, der gives, er korrekte og fyldestgørende. Vi udfører ikke selvstændig kontrol heraf, men står naturligvis til rådighed, hvis der er behov for sparring eller afklaring.
Hvis SolarImpacts medarbejdere eller underleverandører opholder sig på Købers adresse i forbindelse med levering, skal de forhold, vi har adgang til, leve op til gældende lovgivning og give ret til installation på stedet.
Hvis en tredjepart rejser et krav mod SolarImpact for mangler ved et produkt, som denne har erhvervet via Køber, er Køber forpligtet til at dække differencen mellem tredjepartens krav og det krav, der kunne rejses mod SolarImpact i henhold til nærværende betingelser.
3 EJENDOMSRET
3.1 SolarImpact beholder den fulde ejendomsret til samtlige de ydelser, som SolarImpact leverer til Køber, herunder solcelleanlægget/solcelleanlæggene med tilhørende produkter, indtil SolarImpacts fulde tilgodehavende i anledning af aftalen mellem SolarImpact og Køber er betalt af Køber.
3.2 SolarImpact forbeholder sig retten til når som helst at fjerne samtlige de ydelser, som SolarImpact har leveret til Køber, herunder solcelleanlægget/solcelleanlæggene med tilhørende produkter, hvis SolarImpacts fulde tilgodehavende i anledning af aftalen mellem SolarImpact og Køber ikke rettidigt er betalt af Køber.
4 GARANTI OG REKLAMATIONSRET
4.1 Reklamationer over de ydelser, som SolarImpact har leveret til Køber, skal af Køber meddeles skriftligt til SolarImpact snarest muligt efter, at Køber har konstateret fejl eller mangler ved det leverede.
4.2 SolarImpact yder en 2 års reklamationsret på de leverede solcelleanlæg og produkter. Hvis producentens garanti for solcellerne/produkterne løber længere, vil SolarImpact i muligt omfang videretransportere producentens (længerevarende) garanti til Køber. SolarImpact er ikke og kan ikke på nogen måde gøres ansvarlig for en længerevarende produktgaranti. Krav baseret herpå kan Køber ikke på nogen måde rejse overfor SolarImpact, men kun direkte overfor producenten i det omfang, at dette er muligt.
4.3 SolarImpact leverer og installerer i overensstemmelse med producentens anvisninger og gældende systemgarantier, som producenten og vores leverandør stiller til rådighed.
4.4 Ved reklamation dækker SolarImpact selve afhjælpningen af fejl og mangler. Udgifter til adgangshjælpemidler, som fx stillads, lift eller kran, er dog ikke inkluderet.
4.5 Reklamationer berettiger ikke Køber til at tilbageholde betaling for leverede ydelser.
5 TILBUD OG AFTALENS INDGÅELSE
5.1 Tilbud fra SolarImpact til Køber er gældende i 2 uger fra tilbudsdatoen, medmindre andet er angivet i tilbuddet.
5.2 En bindende aftale mellem SolarImpact og Køber anses for indgået, når Køber skriftligt har bekræftet aftalen overfor SolarImpact.
5.3 SolarImpact er berettiget til at foretage ændringer af aftalen med Køber, hvis Køber ikke opfylder eller ændrer de i aftalen foreskrevne installationsforhold. SolarImpacts ret til at foretage ændringer af aftalen med Køber omfatter, men er ikke begrænset til, ændringer/justeringer i pris og leveringstid.
6 PRIS OG BETALING
6.1 For forbrugere er alle priser i SolarImpacts tilbud og aftalen med Køber inkl. moms.
For erhvervskunder er alle priser i SolarImpacts tilbud og aftalen med Køber ekskl. moms, medmindre andet specifikt er angivet.
6.2 SolarImpact er berettiget til at kræve hel eller delvis forudbetaling for samtlige ydelser, der skal leveres af SolarImpact iht. aftalen med Køber.
6.3 Betalingsbetingelserne er otte dage på SolarImpacts faktura.
6.4 Ved Købers manglende overholdelse af betalingsbetingelserne er SolarImpact berettiget til helt eller delvist at tilbageholde de ydelser, der skal leveres af SolarImpact iht. aftalen med Køber.
6.5 Såfremt de ydelser, der skal leveres af SolarImpact iht. aftalen med Køber, skal leveres ad flere gange, er SolarImpact berettiget til at tilbageholde en (senere) ydelse, såfremt Køber er i misligholdelse med sine betalingsforpligtelser vedrørende en eller flere forudgående ydelser.
6.6 Forsinkede og/eller udeblevne godkendelser fra offentlige myndigheder, herunder Købers netselskab, fritager ikke Køber for betalingsforpligtelsen iht. aftalen mellem SolarImpact og Køber.
6.7 Eventuelle administrationsgebyr(er) og lignende fra el-distributøren ifm. tilslutning af solcelleanlægget/solcelleanlæggene til elnettet afholdes af Køber udover den mellem SolarImpact og Køber aftalte købesum. Dette gælder også ved skifte fra fasemåler til summations-måler.
6.8 Såfremt der er udstyr, elinstallationer og lignende på Købers adresse, som er nødvendige for SolarImpacts levering af sine ydelser til Køber, og som er ulovlige og/eller ikke-kompatible, kan dette medføre ekstraomkostninger ifm. udskiftning, arbejdstid m.v. Sådanne ekstraomkostninger afholdes af Køber udover den mellem SolarImpact og Køber aftalte købesum.
6.9 Aftalen mellem SolarImpact og Køber omfatter ikke eventuelle udgifter til indhentelse af byggetilladelse(r) og lignende, gravearbejde(r) samt statiske beregninger, med mindre det fremgår af aftalen.
7 FORTRYDELSESRET
7.1 Køber har ikke fortrydelsesret ifm. køb af solcelleanlæg m.v. fra SolarImpact.
8 LEVERING OG INSTALLATION
8.1 Risikoen for det leverede overgår til Køber ved SolarImpacts levering til Køber.
8.2 Levering finder sted på købers adresse eller efter nærmere aftale mellem Køber og SolarImpact.
8.3 Levering sker så tæt på det aftalte sted stedet som muligt, dog altid baseret på chaufførens vurdering af adgang, sikkerhed m.v.
8.4 Levering skal anses for sket, når/hvis der foreligger et fragtbrev/en følgeseddel/en køreseddel eller lignende.
8.5 Ved levering er Køber forpligtet til at kontrollere udvendig emballage af det leverede for eventuelle synlige skader. Såfremt Køber ved levering konstaterer eller burde konstatere synlige skader ved det leverede, er Køber forpligtet til at notere ”Modtaget med forbehold” eller lignende på fragtbrevet / følgesedlen / køresedlen m.v. med angivelse af Købers iagttagelser. Såfremt Køber ikke ved levering noterer ”Modtaget med forbehold” eller lignende på fragtbrevet / følgesedlen / køresedlen, kan Køber ikke senere rejse krav overfor SolarImpact for skader/fejl/mangler ved det leverede, der skyldes synlige skader ved det leverede.
8.6 Inden installation af det leverede er Køber forpligtet til at sikre, at det leverede er i overensstemmelse med aftalen mellem Køber og SolarImpact. Såfremt Køber inden installation af det leverede konstaterer, at det leverede ikke er i overensstemmelse med aftalen mellem Køber og SolarImpact, er Køber forpligtet til uden ugrundet ophold skriftligt at informere SolarImpact herom. Såfremt Køber ikke uden ugrundet ophold skriftligt informerer SolarImpact herom, kan Køber ikke senere rejse krav overfor SolarImpact for, at det leverede ikke er i overensstemmelse med aftalen mellem Køber og SolarImpact.
8.7 Køber er ikke berettiget til at rejse noget krav af nogen art imod SolarImpact som følge af forsinkelse ved levering.
8.8 Såfremt der i aftalen mellem Køber og SolarImpact er angivet en dato/et tidsrum for installation af det leverede, er den sådan dato/et sådant tidsrum alene vejledende.
8.9 SolarImpact er berettiget til at udskyde den i aftalen mellem Køber og SolarImpact aftalte leveringsdato ved: a) Uforudsete hændelser af en hvilken som helst art, herunder omfattende, men ikke begrænset til, force majeure, b) Forsinkelser af en hvilken som helst art fra leverandører, transportører eller tredjeparter, c) Ekstraordinære vejrforhold, d) Arbejdskonflikter af en hvilken som helst art, e) Uventede offentlige restriktioner, og e) andre omstændigheder, der kan sidestilles med foranstående.
9 FORDRINGSHAVERMORA
9.1 Såfremt levering på grund af Købers forhold må udsættes i forhold til den leveringstid, der fremgår af aftalen mellem Køber og SolarImpact, er SolarImpact berettiget til at fremsende faktura til Køber, som om levering var sket til den aftalte leveringstid. Risikoen for det leverede overgår i sådanne tilfælde til Køber på det oprindeligt aftalte leveringstidspunkt, uanset det leverede er leveret af SolarImpact til Køber.
9.2 Køber er forpligtet til at sikre fri og uhindret adgang til og fuld klargøring af installationsstedet. Såfremt Køber ikke sikrer fri og uhindret adgang til og fuld klargøring af installationsstedet, er SolarImpact berettiget til at fakturere Køber for samtlige ekstraomkostninger i den forbindelse, herunder for ventetid, herunder ventetid under aflæsning, behov for ekstra personale m.v. Udover hvad der fremgår af aftalen mellem Køber og SolarImpact, er Køber herudover forpligtet til at følge SolarImpacts (supplerende) anvisninger og opfylde eventuelle (supplerende) krav til adgang, sikkerhed klargøring m.v.
10 FEJL OG MANGLER
10.1 For at solcelleanlægget kan fungere optimalt, er det vigtigt, at anlægget anvendes og vedligeholdes korrekt. SolarImpact kan derfor ikke påtage sig ansvar for fejl eller skader, der skyldes forhold som fx manglende vedligeholdelse, ændringer eller justeringer foretaget af ikke-autoriserede personer, misbrug eller lignende.
10.2 Hvis der opstår en fejl eller mangel, som anerkendes af SolarImpact, vil vi i dialog med Køber finde den bedst mulige løsning. Afhængigt af situationen kan det være:
• Udbedring af fejlen.
• Omlevering af det berørte produkt.
• Et passende afslag i prisen.
• I tilfælde af mindre fejl, som kan udbedres uden særlig teknisk indsigt, kan vi sende de nødvendige reservedele og vejledninger til Køber.
10.3 Uden forudgående skriftlig accept fra SolarImpact, er Køber uberettiget til at kræve refusion af omkostninger til Købers egen udbedring af fejl/skader/mangler.
10.4 Såfremt Køber uden forudgående skriftlig accept fra SolarImpact foretager (egen) udbedring af fejl/skader/mangler, kan Køber ikke efterfølgende rette noget krav imod SolarImpact for fejl/skader/mangler ved det leverede.
10.5 Såfremt Køber har reklameret over fejl/skader/mangler, som det (efterfølgende) viser sig ikke kan henregnes til SolarImpact(s ansvar) iht. aftalen mellem Køber og SolarImpact og/eller Forretningsbetingelserne, er Køber forpligtet til at dække samtlige SolarImpacts omkostninger i forbindelse med indsigelsen, herunder undersøgelser, fragt m.v..
11 RÅDGIVNING
11.1 Rådgivningsydelser fra SolarImpact til Køber faktureres af SolarImpact til Køber på baggrund af medgået tid. Timesatsen er DKK 2.200,00 ekskl. moms, inklusive transport/rejsetid. Timeprisen justeres årligt iht. skriftlig meddelelse fra SolarImpact til Køber.
11.2 Hvis Køber ikke inden rimelig tid, dvs. indenfor ca. to (2) uger, svarer på SolarImpacts berettigede spørgsmål/behov for informationer, hvis besvarelse er af nødvendig eller hensigtsmæssig for SolarImpacts levering af sine ydelser til Køber, forbeholder SolarImpact sig ret til at fakturere for den del af SolarImpacts ydelse, som allerede er leveret af SolarImpact til Køber. Ydelsen afregnes til DKK 2.200,00 ekskl. moms pr. time, medmindre andet er aftalt.
11.3 SolarImpact er berettiget til at fakturere Køber særskilt for omkostninger til ekstern bistand, hvis SolarImpact vurderer, at det er nødvendigt at antage ekstern bistand for at opfylde krav, ønsker m.v. fremsat af Køber. Dette skal aftales og accepteres skriftligt af Køber.
12 FORCE MAJEURE
12.1 Force majeure omfatter forhold af en hvilken som helst art uden for SolarImpacts kontrol, herunder, men ikke begrænset til, naturkatastrofer, krig, optøjer, lovændringer, strejker, lockouts, pandemier, forsyningsproblemer, leveringsproblemer, transportproblemer og en hvilken som helst anden hændelse, som SolarImpact ingen indflydelse har på, og som medfører, at SolarImpact ikke kan eller ikke fuldt ud kan opfylde aftalen mellem Køber og SolarImpact. Force majeure medfører automatisk suspension af SolarImpacts forpligtelser i henhold til aftalen mellem Køber og SolarImpact, uden at dette udgør en misligholdelse af aftalen mellem Køber og SolarImpact.
13 TVISTER
13.1 Enhver tvist, som vedrører og/eller udspringer af aftalen mellem Køber og SolarImpact, herunder dennes indgåelse, gyldighed, fortolkning/udfyldning, effektuering m.v., samt Forretningsbetingelserne, mellem Køber og SolarImpact, skal afgøres ved de almindelige domstole på SolarImpacts til enhver tid værende hjemsted og i henhold til dansk lov.
14 ØVRIGE BESTEMMELSER
14.1 SolarImpact er berettiget til at benytte det projekt, som er omfattet af aftalen mellem Køber og SolarImpact, som reference på egen hjemmeside, på sociale medier og ethvert andet sted uden betaling af vederlag herfor fra SolarImpact til Køber.
14.2 Køber accepterer at påtager sig og overholde den til enhver tid værende lovgivnings krav til særskilt behandling, inklusive genanvendelse og/eller genbrug, af elektrisk og elektronisk udstyr, batterier m.v.
14.3 SolarImpacts privatlivspolitik fremgår på www.solarImpact.dk/privatlivspolitik. SolarImpact behandler persondata i overensstemmelse med den til enhver tid gældende databeskyttelseslovgivning.

